Model slávneho dvojplošníka z prvej svetovej vojny s elektrickým pohonom.
Vývoj lietadiel počas prvej svetovej vojny bol veľmi rýchly a je pravda, že
najmä v prípade stíhacích lietadiel. Riešenie synchronizácie streľby,
umožňujúce streľbu naprieč rovinou vrtule pre efektívnejšie mierenie, spôsobilo, že sa
inak nedostatočne výkonný jednoplošník Fokker E na spojenecké
lietadlo. Prevaha, ktorú nemecké letectvo získalo s týmto typom,
sa skončila na jar 1916. Nové spojenecké stíhačky Nieuport 11 a De
Haviland D.H.2 stále neboli vybavené synchronizovanými guľometmi,
ale ich vyšší výkon túto nevýhodu eliminoval. Tento
pochopiteľne vyvolalo tlak na nemeckú stranu, aby vyvinula a vyrobila
výkonnejšie stíhačky. Už v septembri 1916 sa sedem spojeneckých lietadiel
F.E.2b s tlačno-vrtuľovými motormi sa stretlo s novým nemeckým typom. Šesť nových
dvojplošníkov Albatros D.I, poháňaných radovými motormi Mercedes D.III
160 k, zostrelili päť F.E.2b bez vlastných strát. V tom momente.
sa všetky ostatné lietadlá na fronte stali zastaranými. Albatrosy D.I.
neboli také obratné ako Nieuporty, ale boli rýchlejšie a vyzbrojené
dvoma synchronizovanými guľometmi. Albatrosy sa stali jedným z hlavných
nemeckého letectva. Bolo vyrobených 62 Albatrosov D.I. a 275
mierne upravených D.II. Albatros D.III mal nové krídla, ktorých konštrukcia bola
ovplyvnený konštrukciou stíhačiek Nieuport. Spodné krídla týchto lietadiel
mali oveľa menšiu plochu krídla ako horné krídla - podľa dobových kritérií
to neboli klasické dvojplošníky. Očakávané zlepšenie manévrovateľnosti
ale nežiaducim výsledkom tejto úpravy bolo zníženie
tuhosti konštrukcie. Mohlo tak dôjsť - a aj došlo - k deformácii alebo dokonca
zničenie draku, najmä pri stúpavom lete. Celkovo
bolo vyrobených 1 340 Albatrosov D.III. V prípade D.V/D.Va Albatros bol trup
priehradová konštrukcia nahradená preglejkovou škrupinou. Táto verzia bola
vyrobených 2 500 kusov.
Súprava obtlačkov umožňuje postaviť jeden z piatich modelov Albatros D.V,
ktoré slúžili v júli 1917 u 5. stíhacej skupiny ( Jagdstaffel ) v
Boistrancourte.
Model nie je určený pre začiatočníkov. Možno ho riadiť buď ako skutočný
lietadlo s výškovkou, krídlami a smerovkou, alebo po zvýšení vztlaku len
s výškovkou a kormidlom. Model je určený predovšetkým na vonkajšie lietanie.
Skúsený pilot s ním môže lietať aj v interiéri - podmienkou je však použitie
vybavenie, s ktorým celková hmotnosť modelu nepresiahne 200 g.
Model, ktorý ste si kúpili, má niekoľko charakteristických vlastností:
- Model sa dodáva vo vysokom stupni predpracovania. Napriek tomu vám jeho úplné dokončenie zaberie približne 8 hodín.
- Model je vyrobený z polystyrénu s pevnejším povrchom.
vrstvou, ktorá znižuje náchylnosť na poškodenie povrchu. Vďaka pomeru
letovej hmotnosti a pevnosti použitého materiálu je model veľmi
kompaktný, riziko poškodenia počas bežnej prevádzky je veľmi nízke.
- Model je pomerne malý, čo uľahčuje jeho prepravu a
skladovanie. Má však veľmi dobré letové vlastnosti a možno s ním lietať
aj pri vetre primeranej sily.
- Krídla a chvostové plochy majú obojstranný poťah. To zabezpečuje
výrazne vyššiu pevnosť a tuhosť týchto častí v porovnaní s bežnými
modelmi tejto kategórie, ktoré majú krídla a chvostové plochy vyrobené len z dosiek
či už rovných alebo zakrivených.
- Ponúkaný rozsah testovaných pohonných jednotiek umožňuje
postaviť maketu, ktorá sa svojimi letovými vlastnosťami podobá svojmu vzoru,
ale aj nemaketový model umožňujúci plnohodnotnú akrobaciu.
- Jedným z rozhodujúcich faktorov ovplyvňujúcich let
a výkon modelu je letová hmotnosť. Vzhľadom na veľkú
možných kombinácií RC vybavenia, motorov a prostriedkov nie je možné
presne stanoviť konečnú hmotnosť. Hmotnosť draku lietadla je približne 120 g. Uvádza sa podľa
maximálna hmotnosť by nemala byť prekročená - letové vlastnosti
ťažších modelov sa výrazne zmenia k horšiemu.
Dekály
Model je nastriekaný farbou, ktorá tvorí základnú kamuflážnu schému. Exkluzívne
označenia a taktické označenia sú navrhnuté ako vodolepky. Ich výhoda
je zanedbateľná hmotnosť a minimálne riziko poškodenia modelu
počas ich aplikácie. Práca s nimi si však vyžaduje pozornosť a starostlivosť a
Preto odporúčame dodržiavať nasledujúce pokyny.
- Obtlačky aplikujte na jednotlivé časti modelu pred ich zostavením.
- Aplikáciu obtlačkov výrazne zjednodušuje použitie roztoku
používaného pri stavbe plastikových modelov - je k dispozícii v
modelárskych obchodoch. Skontrolujte, či roztok neleptá polystyrén a
postupujte podľa návodu na použitie. Ak sa tento roztok použije správne, obtlačky
dokonale priľne k povrchu modelu a po zaschnutí je prakticky
neodstrániteľný.
- Vyrezaný obtlačok krátko namočte (max. 5 sekúnd) do vlažnej vody a nechajte ho zvlhnúť na rovnom, nenasiakavom povrchu.
- Dostatočne navlhčený obtlačok môžete aplikovať na podkladový papier
voľne. Obtlačok mierne posuňte cez okraj podkladového papiera,
prstami stlačte vyčnievajúcu časť v mieste, kde má byť obtlačok umiestnený, a
Vytiahnite podkladový papier. Ak sa obtlačok neposúva dostatočne ľahko,
navlhčite ho - voda vám v prípade potreby pomôže uvoľniť obtlačok.
obtlačok.
- Jemne vyhlaďte obtlačok a odstráňte prebytočné lepidlo a všetky
vzduchové bubliny handričkou alebo ešte lepšie penovým
valčekom od stredu smerom von. Nevytláčajte všetko lepidlo - obtlačok by
by sa ťažšie lepil a mohli by sa pod ním objaviť svetlé škvrny! Obtlačok sa
povrch verne prilepiť až po zaschnutí lepidla, t. j. po niekoľkých
hodín.
Kryt trupu 1 (atrapa motora s guľometmi) sa z trupu 2 odstráni vysunutím
dopredu. Kryt drží na mieste pomocou preglejkového jazýčka vzadu a preglejkového jazýčka vpredu.
v prednej časti pomocou magnetov.
A) RC vybavenie
Približná schéma zapojenia a možné umiestnenie jednotlivých častí v modeli
je znázornená na výkrese (obr. A, obr. C1).
Zostavte mimo modelu a skontrolujte jeho funkčnosť. Venujte pozornosť
odporúčaniam výrobcov jednotlivých komponentov uvedených v návode na
používanie. V prípade prijímačov skontrolujte kompatibilitu prijímača s
kryštálom - testom dosahu na zem ( aj keď sa to v dnešnej dobe môže zdať
zbytočný) vás nebude stáť až tak veľa, ale môže vám veľa ušetriť...
B) Ovládanie výškovky a kormidla
- Na vyznačených miestach na trupe 2 vyrežte úlomok lopatky, resp.
veľmi ostrým modelárskym nožom vytvorte drážky pre vzpery krídla a trupu 26.
Vyrežte približne v takom sklone, aký budú mať vzpery pri čelnom pohľade
k trupu. Drážky je potrebné skutočne vyrezať - stačí ich preťať
polystyrénu môže spôsobiť poškodenie povrchu pri vkladaní vzpier do trupu.
trupu (preliačenie).
- Do výrezu v trupe sa nanesie lepidlo ( UHU Por, epoxidové, disperzné
lepidlo) vodorovnú chvostovú plochu 3. Riadiaca páka smerujúca nadol, os
Os otáčania výškovky musí byť kolmá na os trupu.
- Na ovládanie výškovky a smerovky použite čo najľahšie servá s
hmotnosťou menšou ako 8 g. Spoľahlivosť a presnosť návratu sú dôležité
pre neutrálnu polohu.
- Servo výškovky je nalepené (CA,PU,Epoxy) do otvoru na pravej strane
úložnej dosky čo najtesnejšie k stene trupu, výstupný hriadeľ je
bližšie k prednej časti trupu (obrázok B1).
- Vzdialenosť spojky 4 od osi otáčania výstupného hriadeľa je
približne 8 mm - maximálna výchylka výškovky je približne 12 mm. V neutrálnej polohe
servopohonu aj výškovky by mala byť páka servopohonu kolmá na tyč riadenia (obrázok B1).
- Spojovací otvor pre tyč riadenia je vystlaný plastovou rúrkou 5 (obr. B2) .
- Spojka 4 je zabezpečená proti vypadnutiu z páky serva pružnou podložkou 6 alebo prilepením (CA) kúska plastovej trubičky 7.
- Aby sa zabránilo vypadnutiu páky ovládania výškového kormidla, zaistite riadiacu tyč nalepením (CA) kúska plastovej trubičky na koniec páky.
- Trubičku riadiacej páky prilepte na vnútornú stranu trupu (PU,
Epoxid). Trubička nesmie prekrývať vyrezané otvory pre vzpery
vzpery krídla a trupu a brániť ich zasunutiu do správnej polohy.
- Pri dotiahnutí skrutky 8 sú servo a výškovka v neutrálnej polohe.
- Inštalácia serva kormidla je podobná. Vzdialenosť spojky 4 od osi otáčania výstupného hriadeľa je 8 mm, výchylka kormidla je približne 15 mm.
C) Spodné krídlo, podvozok
- Na hornej strane dolného krídla 9 vyrežte drážky pre medzikrídlové vzpery 27.
- Po opatrnom odklopení spodnej časti trupu prilepte spodné krídlo do
výrezu (epoxid, UHU Por). Krídlo musí byť prilepené v strede, kolmo na
pozdĺžnej osi trupu a nábežná hrana musí byť zatlačená až k nosu
výrezu.
- Z dielov 10 a 11 zlepte (CA) zadný podvozok a
opatrne ich vlepte (PU, epoxid) do trupu za odtokovú hranu krídla tak, aby
tak, aby boli v jednej rovine s povrchom trupu (obr. C1).
- Podvozkové nohy 12 a 13 vložte spredu do plastového
rúrky vlepené do trupu a vzadu vlepené do drážky preglejky.
Kratšie ramená podvozkových nôh sú vpredu - os kolies 14 je vpredu
nábežnej hrane spodného krídla. Priložte voľné konce podvozkových nôh (
ale nekrúťte ich) pomocou klieští, aby sa nohy dali zasunúť do
trupu bez predpätia.
- Otvorenie podvozkových nôh je približne 120 mm (obr. C2) .
- Pri lepení podvozku najprv prilepte nohy podvozku do
trupu (CA, epoxid). Do spodného ohybu podvozkových nôh vlepte os (CA).
Kolesá - styčné body si vopred označte napr. liehovou fixkou.
- V 15 krytoch podvozkových nôh vyvŕtajte 1,5 mm otvory pre os kolies v označených bodoch a kryty prilepte (CA) k podvozkovým nohám.
- Dôkladne zlepte (epoxidom) spoje podvozková noha / náprava / kryty podvozkovej nohy (obr. C2) .
- Zabezpečte 16 kolies proti vypadnutiu prilepením (CA, Epoxy).
kúskov plastových rúrok 17.
kolies.
- Podvozok je možné prestavať na odpružený. V krytoch
nôh podvozku vypíľte vodiace lišty pre os kolies 14 a nohy podvozku
spojte podvozkové nohy vlepením 1,5 mm uhlíkových guľôčok 18. Odpruženie je zabezpečené tenkými
gumovou niťou, ktorá spája os kolies a karbónové
(obrázok C2). Na podobnom princípe bolo zavesené aj skutočné zavesenie.
lietadlo.
D) Ovládanie krídielok
Na ovládanie krídielok sa použije servo s krútiacim momentom 0,1 Nm a
s hmotnosťou do 8 g. Možno použiť aj slabšie (ľahšie) servá. V tomto prípade sa
je potrebné ohnúť tiahla ovládania krídielok do tvaru vodiaceho z
plastovej rúrky a namazať ich riedkym olejom (napr. WD40). Výhodné je .
použiť servo s dlhším káblom - nie je potrebné použiť
predlžovací kábel.
- Spojka 4 je vo vzdialenosti približne 8 mm od osi výstupného hriadeľa.
(obr. D) . Maximálne výchylky krídielok sú približne 8 mm smerom nahor a 6 mm
smerom nadol. Pre inštaláciu platia rovnaké zásady ako pre výškovku a
ako pri výškovom kormidle.
- Na spodnej strane horného krídla 19 je vyznačená približná
poloha serva. Na základe skutočných rozmerov použitého serva vyrežte čo najväčšiu časť
čo najpresnejšie, aby sa zmestilo do krídla.
- Osa otvoru spojky musí ležať na osi riadiacich tyčí a okolo páky
serva musí byť dostatočná vôľa, aby sa páka nemohla dostať do kontaktu s
krídlom (obrázok D).
- Otvor pre servo je vyrezaný v spodnom aj hornom kryte.
- Povrch serva by mal byť v jednej rovine so spodnou časťou
stranou krídla - ak sa zmestí pod chladič 20.
servo bude mierne vyčnievať zo spodného obrysu.
- Servo vlepte do krídla (PU,epoxid) a na vrch krídla prilepte (UHU-Por) chladič.
- V neutrálnej polohe serva by mali byť aj krídla v
neutrálnej polohe alebo mierne vychýlené smerom nahor. Krídielka sú mierne
skrútené do záporu - jemným prechádzaním krútenia medzi prstami sa
možno zväčšiť.
- Vystrihnite drážky pre vzpery 26 a 27 - pre trupové vzpery s príslušným sklonom.
Ak sa má model ovládať iba smerovkou a výškovkou, je potrebné
krídielka musia byť zaistené proti pohybu. Krídielka by mali byť buď v neutrálnej polohe
alebo mierne zdvihnuté.
E) Pohonná jednotka
- Hlavná motorová prepážka je pripravená na inštaláciu pohonnej jednotky MPJ série AC 22/4...
- Pri použití motora AC 22/7 - 60D je potrebné zväčšiť otvor v
hlavnej motorovej prepážke tak, aby bol okolo rotora motora dostatočný priestor
voľný priestor a prilepiť (epoxidom, PU) prepážku pomocného motora 21. Pri použití
AC 22/7 motor (musí sa použiť malý držiak motora MPJ 4698), priečka sa nalepí
až po zadný doraz (obr. C1) Pri použití kratších motorov je možné
prepážka môže byť prilepená v ľubovoľnej polohe - je však potrebné skontrolovať jej
správny sklon. Os motora je rovnobežná s osou trupu alebo mierne naklonená
smerom nadol.
- Hnacia jednotka 22 je k motorovej priečke pripevnená tromi skrutkami 23.
- V zadnej časti kužeľa 24 je 2 mm otvor a predlisovaná montáž.
pre 5mm otvor - ten sa musí opatrne vyvŕtať, ak sa má použiť na upevnenie
vrtuľu používa a nie iba skrutka.
- Ak je to potrebné, vyložte náboj vrtule.
- Keď je vrtuľa priskrutkovaná k motoru, namontujte na zadnú časť kužeľa hrot 25.
- Kontrolujte, či sa vrtuľa voľne otáča a či nedochádza ku kontaktu medzi rotujúcimi a pevnými časťami.
F) Montáž horného krídla, zdvih krídla
- Vyvŕtajte 1 mm otvory do vzpier krídlo-trup 26 a medzikrídlových vzpier 27 v uvedených bodoch.
- V prípade potreby opatrne obrúste otrepy na okrajoch vzpier.
- Na lepenie horného krídla nie je potrebná žiadna prípravka,
odporúča sa však podlepiť spodné krídla v mieste vzpier krídla
balzovými alebo polystyrénovými hranolmi (obrázok F1) .
- Zasunúť vzpery do spodného krídla a trupu bez lepidla a nasadiť na ne horné krídlo.
- Stupne musia pasovať na plochy krídla a trupu, horné krídlo
by malo byť rovné, nábežné hrany oboch krídel "rovnobežné" (kvôli
rozdielnych uhlov nábehu a prevýšenia nejde o matematickú rovnobežnosť).
- Dôkladná kontrola odhalí kritické miesta, ktorým treba pri lepení venovať osobitnú pozornosť.
- Na lepenie vzpier ku krídlam a trupu použite epoxid alebo PU.
Najmä pri použití PU je potrebné zaťažovať horné krídlo tak, aby
rozpínajúce sa lepidlo nemohlo vytlačiť vzpery z drážok. Pod závažiami
použite penové alebo polystyrénové podložky pod závažia - inak
poškodenie povrchu krídla.
- Pri použití epoxidu môžete lepidlo naniesť aj na dosadacie hrany
vzpery. PU lepidlo naneste len do drážok a sedacie plochy oblepte páskou
dodatočne buď epoxidovým, alebo bielym disperzným lepidlom.
- Postupujte postupne. Prilepte vzpery do spodného krídla a do
trupu a pripevnite k nim horné krídlo (bez lepidla). Po naložení horného krídla
krídla a skontrolujte správnu polohu, nechajte lepidlo vytvrdnúť. Aj toto
krok možno ešte rozdeliť - najprv prilepiť vzpery krídla a potom
vzpery do trupu.
- Súbežne prilepte aj horné krídlo - počas vytvrdzovania lepidla ho treba opäť naložiť.
Horné krídlo skutočného lietadla bolo rovné, bez vztlaku. Udržiavanie
toto usporiadanie na modeli, je potrebné lietať správne zákruty
používať krídielka aj smerové kormidlo, prípadne tieto funkcie miešať. Mierne
vztlak, ktorý sa dá upraviť pomocou klapiek, požiadavky na riadenie modelu
sa výrazne znížia. V prípade modelu s krídielkami je vhodný vztlak 5 mm alebo viac, aby
na koncoch horného krídla (obrázok F1) . Model riadený len kormidlom a
len výškovým kormidlom musí mať vztlak aspoň 10 - 15 mm. Vyššia hodnota platí pre
pre lietanie v interiéri.
- Spojka krídla je vyrobená z jedného kusu silonového vlasca
ktorý je súčasťou stavebnice. Šnúru je možné zafarbiť napr. tmavým alkoholom
značkovačom.
- Schéma spojky je znázornená na obrázku F2 .
Predný otvor ľavej vzpery krídla-trupu. Odtiaľ vedie k spodnej
otvorov ľavej medzikrídlovej vzpery a vracia sa do zadného otvoru ľavej
zadnej vzpery krídla a trupu. Po prechode do pravej polovice modelu sa
cez pravú vzperu krídla sa vracia do predného otvoru vzpery krídla-trup.
Tu sa nachádza druhé miesto, kde sa silón viaže - predtým však musíte
vytočiť tak, aby krídla mali požadovaný vztlak, ale neboli
skrútené.
- Voľným koncom šnúry potom rozviažte zvyšný "nesilon".
časť. Posledným otvorom, cez ktorý bude prechádzať vlasec, bude zadný otvor
pravej vzpery krídla a trupu, kde bude šnúra opätovne zviazaná alebo len prelepená páskou
(CA).
- V priechodných otvoroch nie je potrebné šnúru lepiť.
- Podvozok je možné vystužiť aj opletom.
G) Dokončenie, lietanie modelu
Ovládač sa umiestni čo najbližšie k motoru - napr. na bočnú stenu trupu za
motorovou prepážkou. Vhodné miesto pre prijímač je na bočnej strane trupu pred
výrezom v kokpite, anténa je vyvedená von zo zadnej časti trupu. Regulátor a
Prijímač a regulátor je najlepšie pripevniť pomocou samolepiacej obojstrannej pásky.
Kábel od serva krídiel je vedený do prijímača cez kokpit.
Akumulátory sú pripevnené k nosnej doske v priestore medzi servami pomocou
samolepiacimi suchými zipsami.
Zlepený a namaľovaný pilot 28 (UHU Por) prilepte na zadnú hranu
výrezu pilotného priestoru. Na vyznačených miestach figuríny valcov motora
opatrne vyvŕtajte otvory a nalepte výfuk 29 tak, aby neprekážal pri snímaní
kapotáže z trupu. Koniec výfuku môžete mierne ohnúť nad priložený zdroj tepla
smerom nadol ako v prípade skutočného lietadla.
Kompletne zostavený model vyvážte posunutím akumulátorov po doske -
predpísaná poloha ťažiska je vyznačená na spodnej strane krídla priečnym
čiarami. Pri vyvažovaní podoprite model na vyznačených miestach prstami (obr. C1) -.
ostré predmety by mohli poškodiť povrch krídla - model musí zostať
vo vodorovnej polohe alebo mierne naklonený k nosu. Správna poloha akumulátorov
vyznačte na doske - lepšie urobiť doma, ako aj skontrolovať RC
vybavenia - t. j. správnu orientáciu a veľkosť výchyliek krídielok,
smerovky a výškovky a funkcie regulátora.
Voda nad vyššou trávou. Pri štarte držte model za zadné vzpery
alebo za trup tesne za spodným krídlom. Model so spusteným motorom
na plný plyn, štartujte mierne smerom nahor. Je dôležité, aby bol model po štarte vzpriamený.
Lietajte rovno bez dodatočnej vertikálnej alebo horizontálnej rotácie. Ak máte
môžete využiť pomoc skúsenejšieho modelára aspoň pri prvých štartoch -
neváhajte! Po vytrimovaní motorového letu vyskúšajte najmä obmedzovanie
podmienky - hlavnými sú pádová rýchlosť a správanie sa modelu počas pádovej a
páde.
Vzlety a pristátia na spevnených plochách sú vhodné len za pokojného počasia
počasí. Vzhľadom na nízku hmotnosť je model pomerne citlivý na nárazy vetra a
prudký náraz do zeme spôsobený poryvom vetra by ho mohol poškodiť.
Model má pomerne veľký rozsah rýchlostí a môže lietať až do
vetra približne 4 m/s.
Prajeme vám veľa šťastných pristátí.
ALFA MODEL s.r.o.
Zoznam dielov a nástrojov potrebných na dokončenie modelu, ktoré nie sú súčasťou stavebnice:
- Polyuretánové (PU) lepidlo, päťminútový epoxid, sekundové lepidlo (CA), biele disperzné lepidlo.
- Modelársky nôž, skrutkovače, priehľadná lepiaca páska, vrtáky 1 a 1,5 mm.
- Pohonná jednotka s ovládačom a vrtuľou, batérie - niektoré osvedčené odporúčané kombinácie sú uvedené nižšie.
- Troj(štvor)príkazová RC súprava s dvoma(tromi) mikroservermi (do 8 g) a miniatúrnym prijímačom (do 8 g).
- Nabíjačka batérií .
Doporučené pohonné jednotky
|
Motor |
regulátor |
vrtuľa |
batérie (LiPol) |
|
MPJ AC 22/7 60D |
7A |
APC 8x6SF |
2S1, 600 - 800 mAh, min. 6A |
|
MPJ AC 22/4 60D |
7A |
APC 8x3,8SF, 7x4SF |
2S1, 600 - 800 mAh, min. 6A |
|
MPJ AC 22/4 90D |
7A |
APC 8x6SF |
2S1, 600 - 800 mAh, min. 6A |
|
MPJ AC 22/4 40D |
7A |
APC 8x6SF |
1S1, 600 - 1000 mAh, min 10A |
|
AXI2204/54 |
7A |
APC 8x6SF |
2S1, 600 - 800 mAh, min. 6A |
Technické údaje:
Dĺžka: | 580 mm |
Max. hmotnosť: | 250 g |
Plocha krídla: | 13,5 dm2 |
Ovládacie funkcie: | motor, výškovka, smerovka, krídla |
Šírka: | 700 mm |