Všetko o elektromotoroch pre RC autá
Viete, ako sa elektromotory pre RC autá rozdeľujú, ako sa jednotlivé typy motorov správajú v teréne, aké sa používajú označenia technických parametrov elektromotorov alebo čo môže motor vášho RC auta definitívne poškodiť? Prečítajte si náš článok.
- Základné rozdelenie elektromotorov
- Označenia používané pri elektromotoroch
- Veľkosť elektromotorov
- Riziká zničenia elektromotorov
- Konštrukcia elektromotorov podľa povrchu
Základné rozdelenie elektromotorov pre RC autá
Základné rozdelenie je dané spôsobom napájania RC áut, a to buď striedavým, alebo jednosmerným prúdom. Striedavé motory pre RC autá se rozdělují sa rozdeľujú do ďalších dvoch skupín na striedavé motory bezsenzorové a senzorové.
- Jednosmerné motory pre RC autá (BRUSHED – kefové)
- Striedavé motory pre RC autá (BRUSHLESS – bezkefové):
- Bezsenzorové
- Senzorové
Jednosmerné motory pre RC autá (BRUSHED – kefové)
Jednosmerné motory pre RC autá sú napájané jednosmerným elektrickým prúdom. Používajú sa menej, a to z dôvodu nižšieho výkonu, vyššieho zahrievania a opotrebovávania uhlíkov. Jednosmerné motory sú o niečo lacnejšie ako striedavé, ale ich životnosť je kratšia. Používajú sa v prípade lacnejších modelov väčšinou v RTR súpravách.
V prípade jednosmerných motorov sa na prepojenie medzi regulátorom a motorom používajú iba dva drôty, prehodením drôtov pri zapojení do regulátora zmeníte smer otáčania.
Striedavé motory pre RC autá (BRUSHLESS – bezkefové)
Striedavé motory pre RC autá
sú napájané striedavým elektrickým prúdom. Používajú sa veľmi často. Sú výkonné a prakticky nepotrebujú žiadnu údržbu.
Striedavé motory sa prepájajú s regulátorom tromi drôtmi. Rozdeľujú sa do ďalších dvoch skupín, a to na bezsenzorové a senzorové.
Striedavé bezsenzorové motory
Bezsenzorové motory pre RC autá nemajú taký plynulý chod, čo je najviac možné poznať pri rozbiehaní modelu. Pri bezsenzorovom elektromotore zmeníte smer otáčania prehodením dvoch drôtov.
Striedavé senzorové motory
Senzorové motory vďaka regulátoru lepšie pracujú s otáčkami motora, sú presnejšie a konštantné bez ohľadu na aktuálnu záťaž motora. Táto vlastnosť je najviac užitočná pri RC autách typu Crawler, kde je plynulosť motora pri nízkych otáčkach veľmi dôležitá. Pri senzorovom motore sa smer otáčania nedá tak ľahko zmeniť. Zmena sa musí nastaviť v regulátore pomocou programovacej karty.
Označenia používané pri elektromotoroch pre RC autá
Označenia používané pri elektromotoroch pre RC autá určujú ich technické parametre. Znalosť označenia vám pomôže pri výbere motora pre konkrétny model auta, ale aj pri výbere samotného RC auta.
Najčastejšia označenia, s ktorými sa pri elektromotoroch pre RC autá stretnete:
- KV – počet otáčok na volt
- T – počet závitov
- Trojmiestne alebo štvormiestne číslo – označuje veľkosť motora
- Dvojpólové alebo štvorpólové motory
KV – počet otáčok na volt
Pomocou údaja KV vypočítate otáčky elektromotora a tento údaj vás bude zaujímať pri výbere motora pre daný model. Napríklad pri motore s označením 2 000 KV pri použití 2s Li-Pol batérie s napätím 7,4 V budú otáčky 14 800 (2000 × 7,4 = 14 800).
T – počet závitov
T udáva počet závitov vinutia motora. Ide o štandardizované označenie výrobcov a znamená, že vyššie T má menej KV a nižšie T viac. Príklad: 21,5T – 2100 KV a 5,5T – 7700 KV.
Trojmiestne alebo štvormiestne číslo – označuje veľkosť motora
Určuje veľkosť motora. Pri tomto označení si musíte dať pozor, v akom RC autebudete motor používať. Viac sa dočítate v časti o veľkosti motorov.
Dvojpólové alebo štvorpólové motory
Označenie pólov udáva počet magnetov na statore a rotore. Čím viac magnetov/pólov motor má, tým má rotor lepší záber aj pri viacerých magneticky poháňaných pozíciách v motore.
Dvojpólové motory majú hrubší chod a menší krútiaci moment. Štvorpólové motory majú vyšší krútiaci moment a oveľa jemnejší chod aj konštantnejší rozbeh.
Veľkosť elektromotorov pre RC autá
Veľkosť motora vyberáme podľa mierky modelu. Musíte si dávať pozor aj na priemer hriadeľa. Veľkosť elektromotora udáva štvormiestne alebo trojmiestne označenie.
Štvormiestne označenie elektromotorov
Pod štvormiestnym označením sa skrývajú skutočné rozmery motora, kde prvé dve čísla udávajú priemer motora a zvyšné dve čísla dĺžku motora. Napríklad motor označený 3650 má priemer 36 mm a dĺžku 50 mm.
Trojmiestne označenie elektromotorov
Trojmiestne označenie je štandardizovaná veľkosť motora. Napríklad motory označené 380 sa používajú pre menšie modely v mierke 1 : 14 alebo 1 : 16 a v štvormiestnom označení zodpovedajú číslu 2838. Motor s označením 540, ktorý zodpovedá veľkosti 3650 sa využíva pre modely v mierke 1 : 10. Motor s označením 775, ktorý zodpovedá veľkosti 4268 sa využíva pre modely v mierke 1 : 8.
Riziká zničenia elektromotorov RC áut
Najväčším rizikom zničenia motora je teplota. Žiadny elektromotor totiž nemá 100 % účinnosť a ani ju nikdy mať nebude. Časť elektrickej energie sa vždy mení na teplo. Problémom s prehriatím sa vo väčšine prípadov dá predísť chladením, a to pasívnym alebo aktívnym. Pasívnym chladením elektromotora sa rozumie napríklad hliníkový chladič s rebrovaním. Aktívne chladenie elektromotora je za použitia vysokootáčkového ventilátora, a to buď samostatného smerujúceho na motor, alebo v kombinácii s hliníkovým chladičom.
Pri striedavom motore so senzorom je nutné dodržať zapojenie silových káblov A, B, C. Pokiaľ používate combo so senzorovým káblom, nikdy sa nepokúšajte meniť smer otáčania motora prehodením drôtov. Senzorový kábel sníma natočenie motora. Pokiaľ prehodíte drôty, bude regulátor zle posielať pulzy a v tomto prípade väčšinou regulátor aj sám zhorí.
Nesmie sa zabúdať na správne radenie. Pokiaľ používate veľmi ťažký prevod, budete motor dlhodobo prehrievať. Je možné, že nebude stačiť ani chladenie a motor sa spáli. Vždy je lepšie zvoliť ľahší prevod a postupne zvyšovať.
Konštrukcia motora podľa povrchu
Motory sa vyrábajú buď s uzavretým, alebo otvoreným plášťom. Pre prašné povrchy je, samozrejme, lepší motor s uzavretým plášťom, ktorý zamedzí vniknutiu prachu do motora, a tým sa teoreticky predĺži jeho životnosť. Uzavreté elektromotory nie sú ideálnou voľbou na kobercové povrchy, kde je vysoký grip. Tým, že je motor celý uzavretý, má obmedzené chladenie. Preto je na neprašné povrchy lepšie použiť motor, ktorý je čo najviac otvorený, a chladiť ho pomocou ventilátora.
Autor článku: Karel Jíša
27. februára 2023