V roku 1916, pod vplyvom príšerných strát obchodných lodí Dohody spôsobovaných nemeckými ponorkami, námestník ministra námorníctva Franklin D. Roosevelt zadal US Navy konštrukciu protiponorkového plavidla, ktoré by mohlo byť v prípade vstupu Spojených štátov do vojny rýchlo stavané vo veľkých počtoch v malých civilných lodeniciach. Výsledkom bol stíhač ponoriek s dreveným trupom o dĺžke 100 stôp poháňaný trojicou benzínových motorov s výkonom 220 HP a max. rýchlosťou 18 uzlov. Výzbroj tvorilo trojpalcové delo na prove, dva guľomety Colt a vrhač hlbinných náloží v zadnej časti. Od júla 1917 do začiatku roka 1919 vychŕlili americké lodenice 441 lodí, ktoré slúžili nielen v americkom, ale aj vo francúzskom námorníctve (100 lodí).
Stavebnica amerického stíhača ponoriek v rozsype v mierke 1:35 pre mierne pokročilých modelárov. Vďaka vysokému prepracovaniu väčšiny dielov nie je stavba nijako zvlášť náročná na zručnosť a dielenské vybavenie. Každopádne starostlivá a trpezlivá práca je v lodnom modelárstve nevyhnutná pre dosiahnutie dobrého výsledku. Na lepenie budete potrebovať stredné a husté sekundové lepidlo, "acetónové" modelárske lepidlo, epoxid a lepidlo na plastikové modely. Vlastná stavba prebieha podľa perspektívnych výkresov detailne zobrazujúcich konštrukciu danej časti lode. Pre vybrané kľúčové kroky (ako je stavba kostry trupu) slúžia stavebné prípravky z predseknutých preglejkových dielov. Zhotovovanie doplnkov ako sú napríklad rebríky uľahčujú predtlačené šablóny v mierke 1:1.
Trup je tvorený (rovnako ako u skutočnej lode) kostrou, ktorej chrbticu tvorí kýl s nalepenými rebrami. Všetky diely sú preglejkové, vyrezávané laserom. Obšívka trupu je tvorená balzovými lištami. Použitie mäkkého dreva uľahčuje ohýbanie a tvarovanie planiek (bez nutnosti namáčania) a ich následné brúsenie. Pre dosiahnutie zložitejších tvarov ale budete musieť namáčať v zriedenej čpavkovej vode 1:1 za studena alebo v horúcej vode s prídavkom tekutého kondicionéra, ale vďaka premyslenej konštrukcii lode len výnimočne. Paluba je preglejková a nadstavba je z vákuovo lisovaných plastových dielov s balzovou a preglejkovou kostrou z laserom vyrezávaných dielov.
Maketové doplnky sú tvorené škálou dielov z mosadzného drôtu, bieleho kovu, dreva a plastov. Ak budete mať dostatok chuti a vytrvalosti, môžete model ďalej vylepšovať napr. doplnením zasklených okien (v základnom prevedení sú okná naznačené farbou) a vnútorného vybavenia, funkčného osvetlenia atď. Je len na vás, ako si dáte na svojej práci záležať...
Pre pohon lode slúži elektromotor radu 500 alebo 600 (nie je súčasťou stavebnice), napájaný zo šesťčlánkového NiMH alebo NiCd akumulátora (vhodný je napr. šesťčlánok pre RC autá 1:10) alebo 6V oloveného akumulátora. Lodný hriadeľ s puzdrom a spojkou je tiež potrebné dokúpiť. Veľmi vhodné sú kompaktné hriadele s priamou spojkou a prírubou pre upevnenie motora. Pre dlhé plavby pri používaní akumulátorov s veľkou kapacitou odporúčame doplniť vodné chladenie motora.
Pre ovládanie lode postačí akákoľvek aspoň dvojkanálová RC súprava, obojsmerný elektronický regulátor otáčok (aspoň 30 A, podľa motora) a jedno štandardné servo pre kormidlo.
Stavebnica obsahuje: laserom vyrezávané balzové a preglejkové diely, vákuové výlisky záchranných člnov, dosky z mikropenového PVC s predseknutými dielmi, balzové a lipové nosníky, plastové tyčinky, odlievané kovové diely a ďalšie maketové príslušenstvo, sadu samolepiek, výkres lode v mierke 1:1, obrázkový návod na stavbu.
Dĺžka [mm] | 953 |
Šírka [mm] | 121 |
Výška [mm] | 4190 |
Ovládané funkcie | M,LK |
Stavebná náročnosť | S3 |
Náročnosť pilotáže | P1 |
Doporučený pohon a RC vybavenie:
Motor | Speed 500E s vodným chladením |
Prevodovka | nie |
Regulátor | Graupner NAVY V30R |
Lodná skrutka
| 3-listá 35 mm
|
Akumulátor | Nosram 7.2 V 2200 mAh NiMH |
Servá | 1x HS-311 |
RC súprava | minimálne 2 kanály |